
Terwijl de carwash-industrie een explosieve groei doormaakt, neemt de focus van het land op de schaarste aan natuurlijke hulpbronnen toe. Als het gaat om waterbesparing, is dit in het voordeel van de professionele carwashindustrie, die profiteert van innovatieve waterbesparende apparatuur en systemen.
Klik hier om meer te lezen
Perspectief op waterverbruik
Degenen die bijvoorbeeld hun auto thuis wassen met een typische tuinslang, gebruiken 40 tot 140 gallon vers water (op basis van water met een snelheid van 10 gallon per minuut (GPM) en afhankelijk van het gebruik van een sproeikop of niet). Ter vergelijking: professionele wasstraten met geavanceerde en goed onderhouden waterbehandelings-, terugwinnings- en leveringssystemen verbruiken gemiddeld 30 liter zoet water, zoals blijkt uit het ICA Water Use Report 2018. Bovendien, met het gebruik van een terugwinningssysteem, zal een professionele wasstraat het grootste deel van het toegepaste water recyclen en zal er geen chemische verontreinigende stof vrijkomen in het regenwatersysteem, zoals te zien is in de onderstaande afbeelding.
Top carwash-operators gaan zelfs nog verder en implementeren wateroptimaliserende handelsgeheimen met chemische formuleringen, waterdistributie, tunnel/bay-configuratie, apparatuurprogrammering, lucht-/waterdrukbalancering en aangepaste tips/nozzles/applicatorconfiguraties. Helaas blijft veel van dit goede rentmeesterschap onopgemerkt door een gebrek aan gegevens die zichtbaar zijn voor klanten, gemeenschappen, gemeenten en het grote publiek. Nu er technologie beschikbaar is om het waterverbruik te monitoren, kunnen operators dynamisch digitale waterverbruiksgegevens in realtime uitzenden, inclusief opgeslagen en gebruikt zoet water, teruggewonnen water dat is verzameld en hergebruikt, en een gemiddelde hoeveelheid van beide die per voertuig worden gebruikt.
Audit en beoordelingen
Een geavanceerd waterbeheerplan begint met een wateraudit. Meet eerst de waterhardheid (TDS-test) vanaf de hoofduitgang van het water, die van locatie tot locatie varieert. Ten tweede, test de waterdruk (PSI-test) en meet de diameter van de hoofdwaterleiding, die het maximale debiet zal bepalen (dat kan worden berekend door een ervaren loodgieter). Ten derde, vraag uw loodgieter om een distributieplan te ontwerpen dat het vereiste debiet voor pond per vierkante inch (PSI) en GPM levert aan elke apparatuur die water nodig heeft, en, belangrijker nog, aan uw chemische toedieningssystemen. Tot slot kunnen onderstaande factoren een waterbesparingsplan ingrijpend beïnvloeden.
Chemicaliën
Hogere verdunningsverhoudingen kunnen het gebruik van water en chemicaliën verminderen. Chemische formuleringen kunnen de chemische werking beïnvloeden en bepalen de plaatsing en positionering van de applicator.
Waterkwaliteit
Hoe beter uw waterkwaliteit, hoe beter de doeltreffendheid van uw chemicaliën. Als de hardheid van uw water hoog is, kunt u besluiten om behandeld water toe te voegen aan uw waterbeheerplan.
Tunnelconfiguratie
De lengte van de tunnel/bay, het ontwerp, het uitrustingspakket en de configuratie moeten allemaal worden bepaald door het verwachte aantal auto’s, de groei en fysieke beperkingen van de locatie.
Water behandeling
Omgekeerde osmose (RO) is vereist voor vlekvrij spoelen, maar het zorgt voor uitwerpwater; zacht water produceert pekelwater dat moet worden afgevoerd; en het terugwinnen van water is beperkt tot delen van de wascyclus.
Apparatuur programmeren
De programmering van de tunnelcontroller, de afmetingen van de injector en tip, de afmetingen van de spuitmond en de applicator en het aanpassen van de waterdruk kunnen allemaal bijdragen aan het verspillen of besparen van water.
Leveringssystemen
Efficiëntie en capaciteit verschillen, dus de grootte van het systeem is afhankelijk van de lengte van de tunnel en het volume van de auto. Systemen met een constante waterdruk en chemische doseringen zullen de minste hoeveelheid water verbruiken.
Instandhoudingsoverwegingen
Waterbesparing is een veelvoorkomend initiatief van een professionele carwash, maar wordt door de buitenwereld soms over het hoofd gezien. Auto’s blijven vies worden (zelfs voertuigen zonder bestuurder) en hebben regelmatig onderhoud nodig, inclusief schoonmaken. Professionele wasstraten blijven de beste optie om de waarde van het exterieur van een auto te behouden en tegelijkertijd water te besparen. Waterbehandelings- en terugwinningssystemen moeten worden gedimensioneerd op basis van GPM-vereisten, met opslagtanks die zijn uitgelijnd met het geprojecteerde volume. Verdamping (gedreven door klimaat/weersomstandigheden) en afvoer (water dat achterblijft op de auto) is een absolute voorwaarde voor professionele wasstraten — factoren die niet kunnen worden vermeden, maar die kunnen worden beheerd door optimalisatietechnieken. Met de hulp van een deskundige technicus kunnen de chemicaliën, waterkwaliteit, waterbehandeling, tunnelconfiguratie, leveringssystemen en apparatuurprogrammering worden geoptimaliseerd om een waterbesparing van dubbele cijfers te realiseren. Er moet meer worden gedaan om reclame te maken voor de waterbesparing die autowasstraten opleveren, vooral voor zowel lokale gemeenten als klanten.
Kneepjes van het vak
Het toepassen van de volgende “tricks of the trade” zal de wasefficiëntie verbeteren en het gebruik van zoetwater verminderen:
- RO-uitwerpwater kan worden gebruikt voor het onder hoge druk spoelen van tunnels/baaien, en voorspoelen of kan direct worden toegevoegd aan de terugwinningsbezinktanks.
- Flitsschuimchemicaliën kunnen een “show” bieden en sneller uit de auto verdwijnen, waardoor er minder spoelwater nodig is.
- Door de tunnelcontroller te synchroniseren met de positie van de auto op de transportband kan overlapping van toepassingen en onnodige chemicaliën en water op de auto worden voorkomen.
- Terugwinningswater kan worden gebruikt voor het onder hoge druk spoelen van tunnels/baaien, door middel van een overstromingspomp (kan hogere concentraties vaste stoffen in het water aan zonder verstopping). Ook kan bij de tunnelingang teruggewonnen water worden gebruikt voor reiniging op basis van wrijving en alle hogedrukspoeling (zoals de onderkant van de auto).
- RO-water kan in meer toepassingen worden gebruikt als het bedrijf is uitgerust met een hoge opslagcapaciteit.
- Afleversystemen moeten zo worden geplaatst dat ze bijna gelijke runlengtes bieden naar de in- en uitgang, met uitzondering van de bandenpoets, die bij de uitgang moet worden geplaatst.
- De tegendruk zal abnormaal toenemen als er een verstopping in het mondstuk van de chemische applicator zit; omgekeerd duidt een drukdaling op een lek. Steekproefcontroles of constante monitoring met technologie wordt aanbevolen.
- Manipulatie van oppervlaktespanning (van lage pH – neutrale pH – hoge pH) verbetert de reiniging, glans en droogheid van een auto.
- Het voorspoelen van alle reinigingsmiddelen van het voertuig voordat droge producten worden aangebracht, is noodzakelijk om de droge producten efficiënt te laten werken.
- Verdamping en afslijting kunnen worden verminderd als de blaasmonden correct zijn geplaatst en niet in elkaar blazen.
Onderhoud is belangrijk
De waterkwaliteit (TDS) van het verse water, omgekeerde osmose en zacht water naar het chemicaliëntoevoersysteem moet constant worden gecontroleerd of getest om te verifiëren dat de waterhardheid niet toeneemt als gevolg van onderhoudsproblemen (zoals het membraan moet worden vervangen of er is een gebrek aan zoutkorrels in het zachtwatersysteem). De tegendruk van het chemicaliënafgiftesysteem moet in realtime worden gevolgd of periodiek worden getest om een consistente injectie van de injector te waarborgen en lekken en verstoppingen te voorkomen of te identificeren. Het scherm van de terugwinningsmand moet regelmatig worden schoongemaakt. De inlaten van de blazer moeten worden beoordeeld op trillingen/geluid en indien nodig worden schoongemaakt om de topprestaties van de blazers te behouden. Door het geplande onderhoud bij te houden, verlengt u de levensduur van uw apparatuur, vermindert u de uitvaltijd die wordt veroorzaakt door apparatuurstoringen, zorgt u voor een consistentere waskwaliteit en beschermt u tegen waterverspilling. Het wordt altijd aanbevolen om routinematige gezondheidscontroles en gepland onderhoud te laten uitvoeren door een deskundige technicus.
Taptechnologie
Carwash-exploitanten hebben twee opties als het gaat om technologie. Ze kunnen een functiespecifiek handapparaat gebruiken om dingen te testen zoals watervolume (vers, RO en terugwinning), waterkwaliteit (TDS), waterdruk PSI, ventilatortrillingssensor, temperatuursensor en vochtsensoren, die allemaal beperkt zijn tot een enkel moment in de tijd. Of gebruik een volledig geïntegreerd monitoringsysteem voor dezelfde items, dat constant in realtime wordt bijgewerkt, weergegeven in een dashboardformaat en melding geeft van items buiten de vooraf ingestelde parameters. Het voordeel van het gebruik van technologie voor waterbesparing is dat het de arbeidstijd kan verminderen, de operationele efficiëntie kan verhogen en uiteindelijk kan leiden tot een hogere bedrijfswaarde.
Michael O’Donnell is een 37-jarige veteraan in de carwash-industrie, die elk aspect van het bedrijf raakt, inclusief: eigendom, operaties, technicus, instructeur, productontwikkeling, verkoop van apparatuur, distributie en productie. Hij is directeur van het in Newport Beach, Californië gevestigde Smart Solutions, Inc., een innovatief ‘vloeistoftechnologiebedrijf’ dat de professionele carwash-industrie bedient en gespecialiseerd is in geavanceerde chemie, technologie en ondersteuning. Meer informatie op smartsolutions.net of neem contact op met Michael O’Donnell via: [email protected].