Carwashes komen waarschijnlijk niet in je op als je denkt aan gevaarlijke werkplekken. Wasmedewerkers en klanten lopen inderdaad relatief weinig risico in vergelijking met andere industrieën, maar dat betekent niet dat u de veiligheid over het hoofd kunt zien.
Klik hier om meer te lezen
Uitglijden en vallen zijn de meest prominente risico’s in een wasstraat. Als u een autowas- of detailleringsbedrijf heeft, moet u er alles aan doen om ervoor te zorgen dat werknemers en klanten niet uitglijden.
De gevaren van uitglijden en vallen verwondingen
Het runnen van een wasstraat zorgt natuurlijk voor wat gladde oppervlakken. Alle zeep en water die u gebruikt, kan het gemakkelijk maken om grip te verliezen en op het harde beton te vallen. Hoewel dat in eerste instantie misschien een kleine zorg lijkt, kunnen deze incidenten ernstige gevolgen hebben.
Uitglijden en vallen zijn de belangrijkste oorzaak van schadeclaims van werknemers en de meest voorkomende reden voor bezoeken aan de eerste hulp.1 Hoewel een val bij een wasstraat waarschijnlijk niet dodelijk is – omdat mensen niet van hoogte vallen – kan het toch ernstige verwondingen veroorzaken. Mensen kunnen botten breken, extreme pijn ervaren en zelfs bewusteloos raken als ze hun hoofd stoten.
U bent mogelijk aansprakelijk voor deze verwondingen en de bijbehorende kosten als bedrijfseigenaar. Eigenaren van onroerend goed hebben de plicht om redelijk veilige omstandigheden te handhaven volgens de Amerikaanse wetgeving.2 Het niet aanpakken en beperken van gevaren kan leiden tot juridische schade.
Deze ongevallen voorkomen
Hoewel slip- en valblessures zorgwekkend zijn, zijn ze gemakkelijk te voorkomen. Hier zijn een paar stappen die eigenaren en operators van carwash kunnen nemen om deze gevaren en hun gevolgen te verminderen en te beperken.
1. Installeer de juiste drainagesystemen
OSHA plaatst het elimineren van gevaren bovenaan de hiërarchie van controles en zegt dat het volledig wegwerken van gevaren het eerste doel van werkgevers zou moeten zijn.3 Zelfs afgezien van OSHA-aanbevelingen is voorkomen altijd beter dan genezen.
Voor uitglijden en vallen in de wasstraat begint dat met het verminderen van gladde oppervlakken. Het installeren van een goed afvoersysteem onder wasruimtes is een van de beste manieren om dit te doen. Plaats roosters op de bodem van hellende grond om water en zeep snel weg te laten lopen en de vloer zo droog mogelijk te houden.
Gladdere oppervlakken kunnen ervoor zorgen dat water gemakkelijker afglijdt, maar ze zullen ook gladder zijn als ze nat zijn. Het is het beste om een ruwe en gestructureerde vloer te gebruiken om de grip te verbeteren, terwijl u vertrouwt op roosters en hellingen om overtollig water af te voeren.
2. Besteed aandacht aan weersgevaren
Een andere kritische factor om te overwegen is het weer. Water verdampt sneller in de zomerhitte, dus uw carwash-terrein lijkt misschien niet glad. Dezelfde eigenschap kan echter tijdens de winter extreem gevaarlijk worden wanneer niet-verdampt water bevriest.
Als de temperatuur daalt, houd dan de voorspellingen in de gaten om te weten wanneer u het pand mogelijk moet zouten om ijs te voorkomen. Houd er rekening mee dat de temperatuurmetingen geen 32 ° Fahrenheit hoeven te bereiken om vorst en ijs op de grond te laten verschijnen.
De meeste thermometers van het weerstation bevinden zich 1,60 meter boven de grond en koude lucht zakt naar beneden omdat deze dichter is.4 Als gevolg hiervan kan de grondtemperatuur kouder zijn dan je weer-app zegt, dus het is het beste om de stoep te zouten nog voordat de temperatuur het vriespunt bereikt.
3. Oefen goed huishouden
Gedurende de dag kan uw wasstraat vol raken met slangen en andere apparatuur, waardoor nieuwe struikelgevaren ontstaan. Evenzo gebruiken sommige wasbeurten minerale olie of WD-40 om sommige vlekken te verwijderen, die glad kunnen zijn als iemand ze morst.5 Door deze rotzooi zo snel mogelijk op te ruimen, kan het valrisico worden verminderd.
Werknemers moeten gemorste vloeistoffen opruimen zodra ze zich voordoen, met behulp van een dweil of een rakel om ze in een nabijgelegen afvoer te duwen. Door de gewoonte aan te nemen om apparatuur in een aangewezen opslagruimte op te bergen, worden andere struikelgevaren verminderd.
Als uw wasstraat zelfbedieningsgebieden heeft, let dan ook op gemorste en losse slangen in deze gebieden. Werknemers moeten deze na het vertrek van klanten controleren om er zeker van te zijn dat de ruimte opgeruimd en droog is.
4. Zorg voor geschikte PBM
Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) kunnen ook een grote bijdrage leveren aan het verminderen van uitglijden en vallen. Hoewel deze gevaren in wasstraten niet ernstig genoeg zijn om helmen of harnassen te rechtvaardigen, moeten antislipschoenen deel uitmaken van het uniform.
OSHA vereist over het algemeen dat werkgevers betalen voor persoonlijke beschermingsmiddelen, dus het kan zijn dat u antislipschoenen voor uw werknemers moet verstrekken.6 Je zou ook kunnen stellen dat andere controles voldoende zijn om antislip schoeisel niet nodig te hebben voor de veiligheid van de werknemers, in welk geval je het niet hoeft te bedekken. Het is echter het beste om voorzichtig te zijn en het voor werknemers te verstrekken.
Niet alle soorten antislipschoenen zijn ideaal voor alle werkoppervlakken. Bekijk verschillende soorten om ervoor te zorgen dat u de meest effectieve stijl voor uw werknemers krijgt.
5. Bewegwijzering plaatsen
Een andere cruciale stap is het plaatsen van borden die mensen waarschuwen voor gladde oppervlakken. Dit geldt zowel voor de werkplekken van medewerkers als voor eventuele zelfservicestations die uw carwash heeft.
Het niet plaatsen van borden over natte oppervlakken kan nalatigheid zijn als iemand uitglijdt, waardoor u aansprakelijk bent voor het letsel.7 Hoewel bewegwijzering alleen misschien niet voldoende is om u op een veilige juridische basis te houden, is het een essentiële extra stap. Overal waar de grond glad kan zijn, dient u borden te plaatsen over uitglijden en vallen.
Zorg ervoor dat deze bewegwijzering vanuit meerdere hoeken goed leesbaar is. Grote en felgekleurde borden zijn ideaal en werknemers moeten ze schoon en goed verlicht houden.
6. Train medewerkers
Zoals bij elk ander gevaar, kan een grondige training een grote bijdrage leveren aan het voorkomen van uitglijden en vallen. Veel incidenten zijn simpelweg het gevolg van slechte veiligheidspraktijken of onoplettendheid. Door medewerkers te leren hoe ze veilig kunnen werken en rekening te houden met hun omgeving, kan dit worden voorkomen.
Een goed opruimbeleid en het leren van veelvoorkomende gevaren om op te letten, moeten deel uitmaken van de onboarding-training van elke werknemer. Managers moeten ook regelmatig opfrissen over best practices, zoals niet in de buurt van wasplaatsen rennen. Deze herhaalde sessies zullen ertoe bijdragen dat veiligheidsbeleid een gewoonte wordt voor werknemers.
Medewerkers berispen voor het niet volgen van het protocol zal deze gewoonten verder versterken. Het instellen van regels en best practices zijn slechts de eerste stappen – u moet ze ook eerlijk en consequent handhaven.
Houd je wasstraat zo veilig mogelijk met deze tips
Verwondingen door uitglijden en vallen kunnen waarschijnlijk voorkomen in wasstraten als u niet voorzichtig bent. Door deze stappen te volgen, kunnen zowel werknemers als klanten worden beschermd. Ze kunnen ook geld besparen door mogelijke juridische conflicten te vermijden.
Gladde oppervlakken zijn een relatief onvermijdelijk onderdeel van het runnen van een wasstraat. Als u deze stappen echter volgt, kunt u ze minimaliseren en ervoor zorgen dat ze geen juridisch en veiligheidsrisico vormen voor uw werknemers en gasten.
bronnen:
1https://nfsi.org/nfsi-research/quick-facts/
2https://www.randspear.com/blog/slip-and-fall-injuries-involving-ice-and-snow/
3https://www.osha.gov/safety-management/hazard-prevention
4https://www.weatherstationadvisor.com/what-is-a-weather-station/
5https://modded.com/the-absolute-best-way-to-wash-your-car/
6https://www.osha.gov/personal-protective-equipment/payments
7https://www.hg.org/slip-and-fall.html
Oscar Collins is de oprichter en hoofdredacteur van Modded, waar hij schrijft over auto’s, autotrends en autonieuws. Volg hem op Twitter @TModded voor regelmatige updates over zijn werk.