Telematica gebruiken om obstakels te overwinnen

De auto’s van vandaag zijn geladen met geavanceerde technologie. Slimme functies zoals automatische ruitenwissers, systemen om botsingen te voorkomen en automatische ontstekingen maken voertuigen veiliger dan ooit, maar brengen ook unieke uitdagingen met zich mee. Full-service carwashes in het hele land hebben ontdekt dat deze technologieën hun werk kunnen bemoeilijken.

Klik hier om meer te lezen

Uit een onderzoek van de International Car Wash Association (ICA) blijkt dat de meeste wasstraten moeite hebben met deze slimme technologieën. Naarmate deze functies standaard worden, moeten carwashes zich aanpassen – en technologie kan ook de oplossing zijn voor deze door technologie gedreven uitdaging. Telematicasystemen zouden de beste manier kunnen zijn om deze voertuigen veilig en effectief te onderhouden.

Hoe nieuwe technologie obstakels vormt

Slimme technologie in de auto’s van vandaag automatiseert veel processen om het rijden veiliger en gemakkelijker te maken. Hoewel deze systemen goed werken onder normale rijomstandigheden, kunnen ze complicaties veroorzaken in ongebruikelijke situaties zoals automatische wasstraten. Deze botsingen maken het werk moeilijker voor carwashprofessionals en kunnen zelfs veiligheidsrisico’s opleveren. Hier is een nadere blik.

Veiligheidsfuncties activeren

Lane Departure en Collision Warnings verschijnen tegenwoordig in de meeste nieuwe auto’s1, waarvan vele inclusief automatisch remmen of sturen om ongelukken te voorkomen. Volgens de ICA-enquête heeft 37,4% van de wasstraten deze systemen zien activeren tijdens de wascyclus. Wanneer ze in een wasautomaat worden geactiveerd, kunnen ze het proces hinderen en voertuigen beschadigen.

Als het aanrijdingsvermijdingssysteem van een auto halverwege de wasbeurt activeert, remt het af en stopt het voertuig. Met zeep en water die de wrijving tussen de banden en de transportband vermindert, kan de wasbeurt de auto niet vooruit helpen. Als gevolg hiervan kunnen auto’s die achter het gestopte voertuig inrijden er tegenaan botsen en beide beschadigen.

Keyless entry-systemen zijn een andere veiligheidsvoorziening die obstakels kan creëren in een wasstraat. Borstels en druk van waterstromen kunnen in contact komen met deze vergrendelingsmechanismen op de deur, waardoor de auto kan vergrendelen, mogelijk met de sleutels erin. Eigenaren en werknemers kunnen daardoor mogelijk niet in de auto stappen of deze uitschakelen.

Overdrachtsproblemen

Veel carwashes hebben ook problemen met de transmissies van nieuwe auto’s. Sommige moderne voertuigen – zoals alle Toyota’s na 20202 — schakelt onder bepaalde omstandigheden automatisch naar park. Deze functie zou ongevallen op de weg moeten stoppen, maar kan ingrijpen en voorkomen dat voertuigen door de wasstraat gaan.

Automatische parkeersystemen detecteren factoren zoals langzame bewegingen en losgemaakte veiligheidsgordels om te bepalen of bestuurders van plan zijn het voertuig te verlaten. Als u door een automatische wasstraat rijdt, kunnen die detectiesignalen worden geactiveerd, waardoor de auto zichzelf parkeert. Wanneer dat gebeurt, kan dit botsingen veroorzaken, zoals geautomatiseerde remsystemen.

Vergelijkbare systemen laten de auto niet in neutraal schakelen wanneer een deur open is, waardoor werknemers het interieur niet kunnen stofzuigen terwijl het voertuig over de lijn rolt. Zelfs als dit geen aanrijding veroorzaakt, vertraagt ​​het het proces, wat zowel klanten als medewerkers frustreert.

Andere obstakels

Veel nieuwe auto’s gebruiken ook infraroodsensoren om regen te detecteren3 en activeren automatisch hun ruitenwissers. In de ICA-enquête zei 78,7% van de faciliteiten dat ze per ongeluk ruitenwissers hadden beschadigd toen deze systemen in werking traden. De auto kan het verschil niet zien tussen een wasbeurt en regen, dus start hij zijn ruitenwissers, loopt mogelijk tegen borstels aan en beschadigt zichzelf.

Ook automatische start- en stopsystemen kunnen voor uitdagingen zorgen. Langzame bewegingen en het ontbreken van iemand op de bestuurdersstoel kunnen ertoe leiden dat voertuigen automatisch worden uitgeschakeld. Dit maakt het op zijn beurt moeilijk om de transmissie te schakelen en de auto door de was te bewegen.

Sommige nieuwere voertuigen zullen ook niet in neutraal rollen zonder een veiligheidsgordel om te doen of alle deuren gesloten. In deze gevallen, zelfs als werknemers de auto in neutraal kunnen houden, zal deze niet door de wasstraat gaan tenzij de bestuurder of een werknemer erin gaat zitten, waardoor het doel van een automatische wasbeurt teniet wordt gedaan.

Hoe telematica kan helpen

De kenmerken achter deze complicaties bieden aanzienlijke veiligheidsvoordelen, dus ze zullen waarschijnlijk niet verdwijnen. In feite zullen ze alleen maar vaker voorkomen, dus carwashprofessionals moeten manieren vinden om er omheen te werken. Telematicasystemen zijn naar voren gekomen als een van de best mogelijke oplossingen.

Telematica is een technologieveld dat voor het eerst verscheen in de jaren zestig4 en is sindsdien wijdverbreid onder commerciële vloten. Deze systemen verzamelen voertuiginformatie en verzenden deze via draadloze netwerken, zodat andere apparaten deze kunnen openen en analyseren. Je ziet het vaak in fleettracking-oplossingen of aanpasbare verzekeringspolissen, maar het kan ook carwashes helpen.

Telematica-oplossingen kunnen het merk en model automatisch detecteren5 van inkomende auto’s, onthullend of ze functies hebben zoals botsingsdetectie, automatische ruitenwissers of automatisch parkeren. Het systeem zou dan alle sensoren in de auto die problemen zouden veroorzaken kunnen deactiveren, en ze vervolgens weer kunnen activeren als het voertuig vertrekt.

Simpelere oplossingen zouden ook kunnen werken voordat de technologie zich ontwikkelt om dit geautomatiseerde proces mogelijk te maken. Telematicasystemen kunnen alle kenmerken van het voertuig detecteren en werknemers waarschuwen. Medewerkers kunnen dan in de auto stappen om de systemen die een probleem kunnen vormen handmatig uit te schakelen voordat ze door de was worden gestuurd, en ze daarna weer aanzetten.

Overwegingen voor telematicasystemen

Het implementeren van een dergelijk systeem brengt zijn eigen uitdagingen met zich mee. Met name, hoewel het mogelijk is om informatie zoals veiligheidsfuncties aan boord via telematica-oplossingen te verzenden, moeten voertuigfabrikanten dit mogelijk maken. De doeltreffendheid van deze oplossingen zou afhangen van de bereidheid van autofabrikanten om telematicatechnologie te installeren om deze informatie uit te zenden.

Het kan enkele jaren duren voordat deze verandering op grote schaal plaatsvindt. De huidige telematicatechnologieën kunnen mogelijk het merk en model van auto’s detecteren, maar aanvullende of aftermarket-functies kunnen voorbij deze detectie glippen. Experts voorspellen dat de aftermarket-markt voor geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) tegen 2026 met $ 3,15 miljard zal groeien6waardoor dit scenario steeds waarschijnlijker wordt.

In de tussentijd kan het nodig zijn om instellingen handmatig aan te passen aan de merk- en modelaflezingen naarmate de technologie vordert. Dit vereist inzicht in het beheer van deze systemen voor verschillende modellen, wat meer training zal betekenen en het proces kan vertragen. Gelukkig maken sommige autofabrikanten dit toegankelijker door ‘carwash’-knoppen toe te voegen die conflicterende functies tijdelijk uitschakelen.

Los technische problemen op met tech

Technologische vooruitgang heeft vaak gecompliceerde nawerkingen. Cruciale veiligheidsvoorzieningen kunnen de veiligheid en efficiëntie in full-service carwashes zelfs belemmeren, maar technologie kan ook het antwoord bieden. Het begrijpen van deze innovaties en hoe ze op elkaar inwerken, is de eerste stap om het probleem aan te pakken.

Telematicasystemen bieden de meest efficiënte en veiligste oplossing voor het verplaatsen van voertuigen met ADAS door wasstraten. Hoewel sommige verschuivingen in de sector en technologische vooruitgang nodig kunnen zijn voordat deze technologie zijn volledige potentieel bereikt, zijn de eerste tekenen veelbelovend.

bronnen:

1 https://modded.com/how-to-bring-new-tech-to-an-old-car/

2 https://www.techradar.com/news/all-new-toyotas-will-have-automatic-parking-from-2020

3 https://www.consumerreports.org/automotive-technology/rain-sensing-windshield-wipers/

4 https://fleet.randmcnally.com/blog/post/what-is-telematics-benefits-of-telematics-for-fleets

5 https://thenewswheel.com/new-vehicle-technology-can-be-dangerous-in-the-car-wash/

6 https://www.prnewswire.com/news-releases/automotive-adas-aftermarket-market-demand-for-passive-park-assisists-to-remain-highest-by-technology-vehicle-type-and-geography- 301571542.html


Oscar Collins is de oprichter en hoofdredacteur van Modded, waar hij schrijft over auto’s, autotrends en autonieuws. Volg hem op Twitter @TModded voor regelmatige updates over zijn werk.

ZIE JE GEDACHTEN

Leave a reply

Wascenter.be
Logo
Enable registration in settings - general
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart